Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
MM

Mgr. MC

31. 3. 2011 16:33
Pěkné!

Jen bych ještě zmínil nejsilnější druh záření a to záření neutronové, které vzniká (spolu s dalšími typy) např. v jaderném reaktoru při rozštěpení excitovaného (je do něho "vstřelen" jeden neutron) jádra uranu. Toto záření je nejpronikavější a k jeho odstínění je potřeba silná vrstva betonu. Proto se reaktory uzavírají do tlustých betonových schrán, kdyby nějak došlo k selhání dalších mechanismů jako např. vody, která vyletující neutrony zpomaluje a bórových(regulačních a havarijních) tyčí, které je pohlcují.

0 0
možnosti
JB

Jan Borovička

31. 3. 2011 16:36
Re: Pěkné!

Jojo, už to tu zmínili - já ale chtěl psát o přirizené radioaktivitě a s neutrony se přecijen tak často nepotkáme, tak jsem se tím nezabýval, stejně tak jako jsem nevysvětloval ionizující záření (X) apod. Ale máte pravdu, patří to tam. R^

0 0
možnosti
AH

AAZ

31. 3. 2011 16:01
Super článek,

KARMA

0 0
možnosti
PD

meteon

31. 3. 2011 15:59
:-)

Nádherně napsané. Dík.

0 0
možnosti
MJ

Severin

31. 3. 2011 15:16
Snad to alepoň trošku pomůže zmínit hysterii.

Pane Borovičko, já Vám také tleskám! Teď už se na zahraničních blozích a sítích objevují články, a diagramy, které se podobají Vašemu blogu. Na příklad , že i při trochu zvýšené radioaktivitě v Tokiu teď , tam člověk dostane za celý týden stále daleko méně ozáření, než při pětiapůlhodinovému letu z Tokia do Singapuru, i když tady by de dalo filosoficky (a asi planě) diskutovat, zdali ozáření cestujících a posáky během letu v dnes běných letových hladinách se dá nazvat "přirozené"

0 0
možnosti
BT

Beruše

31. 3. 2011 14:56
Super

Díky, je dobré moci si přečíst také fundované a srozumitelné informace! Člověk chce věřit zdravému rozumu (pokud možno tomu vlastnímu;-D), ale v té mediální masérně se hodí každé ujištění a vysvětlení. Díky, posílám dál! R^

0 0
možnosti
DT

tanker d

31. 3. 2011 13:01
moc hezke

karma R^

jeste byste to mohl rozves o priklad s hnojenim - takove NPK hnojivo je lahudka, co se tyce radioaktivity ;-) z toho by se zeleni osypali

0 0
možnosti
JH

Hawkzn

31. 3. 2011 12:46
izotopy - nuklidy

Pěkné popularizační shrnutí. Moc mě vždy potěší, když si s tím dá někdo práci a něco podobného sepíše. Jen bych si dovolil upozornit na takovou drobnost. O izotopech má smysl mluvit jen pokud porovnávám např. dva izotopy téhož prvku. (Izotop znamená něco jako bratranec, za kterého se označím také pouze v porovnání s někým jiným.) Pokud mluvím o konkrétním jádře, u kterého mi záleží na nějakém přesném počtu protonů i neutronů, je lepší používat slovo nuklid (resp. radionuklid). Tedy "238 a 235 U jsou izotopy uranu", ale "prostředí továrny bylo zamořeno (radio)nuklidem 60 Co."

To jsou ale opravdu jen drobné detaily. Ještě jednou díky za článek a hodně štěstí s houbami :-)

0 0
možnosti
JB

Jan Borovička

31. 3. 2011 12:57
Re: izotopy - nuklidy

To máte pravdu, lidi to ale dost mate, tak jsem podržel jen jeden pojem - každopádně díky :-)

0 0
možnosti
JZP

Jožin z planin

31. 3. 2011 12:38
Negatron

Pěkné, hlavně jsem neznal nejhojnější radionuklidy v přírodě, takže děkuji za možnost se trochu přivzdělat příjemným způsobem.

Jen mě trochu vyděsil "negatron" u beta rozpadu, ale pak jsem si uvědomil, že se tento název pro elektron začal prosazovat po objevu pozitronu. Nevěděl jsem, že se to ujalo.

0 0
možnosti
JB

Jan Borovička

31. 3. 2011 12:58
Re: Negatron

Nó, ujalo... Spíš asi moc ne, ale starší generace to používá, nevím jak je to rozšířené, každopádně to umožňuje rozlišení obou typů...

0 0
možnosti
P

pavel.61.

31. 3. 2011 12:21
no vidíte že to jde

:-), ještě bych doplnil

http://www.xkcd.com/radiation/

0 0
možnosti
B

Burian3

31. 3. 2011 12:15
Karma - střízlivé, věcné, logické, bez hysterie.

R^

0 0
možnosti
  • Počet článků 129
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 7780x
Jsem biogeochemik a mykolog, pracuji v Ústavu jaderné fyziky a v Geologickém ústavu Akademie věd ČR. Zabývám se environmentální biogeochemií kovů, rolí hub v geochemických cyklech prvků (geomykologie) a taxonomií a ekologií velkých hub. Jsem agnostik a antiklerikalista. Politická orientace: pravý střed. Mám rád přírodu, punkovou hudbu, víno, ženy a zpěv. Nemám rád kremlofilní báby, fundamentalisty a psychopaty všeho druhu, zejména náboženské a politické zprava i zleva.